Yıkıntılar Arasında: Sanat, Tarih ve Politika

Metin kutusu

Dr. Öğr. Üyesi

Fırat Genç

İstanbul Bilgi Üniversitesi Sosyoloji Bölümü’nde öğretim üyesi. Doktora derecesini Boğaziçi Üniversitesi Modern Türkiye Tarihi Bölümü’nden aldı. 2016 yılında Boğaziçi Üniversitesi Sosyoloji Bölümü’nde doktora-sonrası araştırmacı olarak akademik çalışmalarına devam etti, aynı bölümde ders verdi.

Mülkiyet ve Müşterekler: Türkiye’de Mülkiyetin İnşası, İcrası ve İhlali (Metis, 2023) başlıklı derleme çalışmanın editörlüğünü Begüm Özden Fırat’la birlikte üstlendi. Gözde Orhan ve Melih Yeşilbağ ile birlikte derledikleri Türkiye ve Ötesi: Devlet, Sınıf, Mekân: Çağlar Keyder’e Armağan başlıklı kitap geçtiğimiz günlerde İletişim Yayınları tarafından basıldı.

Fırat Genç, Kentlerin Türkiyesi: İmkânlar, Sınırlar ve Çatışmalar (İletişim, 2021) ve ‘Milletin Bölünmez Bütünlüğü’: Demokratikleşme Sürecinde Parçalayan Milliyetçilikler (TESEV, 2007) başlıklı kitapların eşyazarlarından biri.

Kentleşme, mekân politikası, toplumsal hareketler, Kürt sorunu ve uluslararası göç üzerine yazıları çeşitli dergilerde ve derleme kitaplarda yayımlandı.

Öğr. Gör.

Aslı Odman

2013’den beri Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde öğretim görevlisi olarak çalışıyor ve 2011’de oluşan İstanbul İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Meclisi kurucu gönüllüleri arasında yer alıyor.  Lisans ve yüksek lisans öğrenimini Viyana Ekonomi ve Viyana Üniversitesi’nde iktisat ve siyaset bilimleri alanlarında tamamladıktan sonra, Boğaziçi Üniversitesi’nde Atatürk Modern Tarih Enstitüsü’nde doktorasını verdi. Yüksek lisans tezinde Meksika ve Türkiye’nin iki Dünya Savaşı arasındaki iktisadi milliyetçi devlet politikalarının tarihsel sosyoloji, doktora tezinde ise aynı dönemdeki Ford Motor Şirketi’nin Tophane’deki montaj fabrikasından başlayarak faşizmin küresel ekonomik coğrafyasının adım adım oluşmasını araştırdı. 2003-2011 arasında Bilgi Üniversitesi Tarih Bölümü’nde araştırma görevlisi olarak çalıştı. Yakın tarihli çalışmaları, fabrika, tersane, üniversite, şantiye, dizi seti, maden, gemi, tarla, sera, ofis gibi çalışma mekanlarından hareketle çevre, kent, halk ve işçi sağlığı alanlarında görünür olan yıkım, kayıp ve aktör-ilişki ağ ve süreçlerinin kolektif ve müdahil bağlamlarda araştırılmasını kapsıyor.

Dr. Öğr. Üyesi

Nora Tataryan

Nora Tataryan, doktorasını Toronto Üniversitesi Kadın ve Cinsiyet Çalışmaları Bölümü’nde, yüksek lisans eğitimini Sabancı Üniversitesi Kültürel Çalışmalar Programı’nda ve lisans eğitimini Galatasaray Üniversitesi Felsefe Bölümü’nde tamamladı. 2022 yılında Cambridge Üniveristesi’nde misafir araştırmacı olarak bulunan Tataryan, şu anda Kadir Has Üniversitesi Çekirdek Program’da öğretim üyesidir. Tataryan’ın ilgi alanları arasında, estetik teori, kolektif hafıza, feminist felsefe ve psikanaliz bulunur.

Banu Karaca

Banu Karaca, politik antropoloji ve eleştirel teori, sanat, estetik ve kültür politikası, müzecilik ve feminist belleğin kesişiminde çalışmaktadır. Sanatta ifade özgürlüğü ve sansür, savaş ve siyasî şiddetin cinsiyetlendirilmiş hafızasının görselleştirilmesi, görsel okuryazarlık ve sanat eserlerin iadesi üzerine yayınları bulunmaktadır. The National Frame: Art and State Violence in Turkey and Germany (Fordham University Press, 2021) adlı kitabın yazarı ve Women Mobilizing Memory (Columbia University Press, 2019) adlı kitabın eş editörüdür. Karaca, Avrupa Araştırma Konseyi tarafından desteklenen ve Forum Transregionale Studien, Berlin’in ev sahipliği yaptığı “Beyond Restitution: Heritage, (Dis)Possession and the Politics of Knowledge” isimli projeyi yönetiyor. Bireysel araştırmalarında, Osmanlı İmparatorluğu’nun son ve Türkiye Cumhuriyeti’nin erken dönemlerinde Müslüman olmayan topluluklara karşı uygulanan devlet şiddetiyle birlikte mülksüzleştirilen sanatın, Osmanlı (ve sonrasında) kültürel miras hakkında bilgi üretimi ve sanat tarihi yazımını nasıl şekillendirdiğini inceliyor.